Seminar om kvalitative metoder og case-studier

Vores museum har holdt et internt seminar med temaet 'Kvalitative metoder og case-studier'.

Zoologisk Museum i København

18. maj 2017 kl. 9.00-2.30

Den 18. maj 2017 holdt Vores museum internt seminar for projektets forskningsgruppe på Zoologisk Museum i København. På seminaret arbejdede forskningsgruppen med temaet "Kvalitative metoder og case-studier".

Formålet var at give projektdeltagerne en introduktion til kvalitative metoder og herunder case-studier som redskaber til systematisk analyse af museumsformidling. Kirsten Drotner gav i sit oplæg en introduktion til, hvad der kendetegner kvalitative metoder og case-studier, og hvordan den metodiske proces forløber.  Thomas Tram Pedersen havde i sit oplæg fokus på, hvordan de på Danmarks Borgcenter omsætter kvalitative metoder i praksis.

Under overskriften "Evolution" fik Sara Tougaard deltagerne i gang med at måle kranier på forskellige dyr. Formålet var at analysere sig frem til, hvorvidt de kunne påvise et genetisk slægtskab mellem arterne. Deltagerne afprøvede med andre ord genstandsbaseret museumsundervisning i analog form. Karsten Elmose Vad fulgte op med,  hvordan det også er muligt at arbejde digitalt med evolutionstemaet.

Dagens program sluttede med en diskussion blandt deltagerne om "Museernes brug af kvalitativ analyse af museumsformidling".