Seminar om oplysning og oplevelse

Vores museum har holdt et internt seminar med temaet 'Oplysning og oplevelse i et nutidigt og historisk perspektiv'.

Hindsgavl Slot

1. december 2016 kl. 9.00 til 2. december 2016

Den 1.-2. december 2016 holdt Vores museum internt seminar for projektets forskningsgruppe, for at arbejde med begreberne oplysning og oplevelse. Formålet var at videreudvikle og skabe et fælles fagligt fundament i forhold til de to begreber, der blev belyst i nutidigt og historisk perspektiv, samt fra såvel en teoretisk som praktisk vinkel.

Blandt seminarets oplægsholdere var Lektor i historie Lars Bisgaard, der kastede lys over begrebernes historiske betydning og brug, blandt andet i forbindelse med museumslovgivning. Professor Jens F. Jensen præsenterede en matrix med nye typologier for henholdsvis oplevelsesformer og repræsentationsformer i museums- og kulturarvsformidling. Fra museumssektoren havde Vores museum besøg af museumsdirektør Ulla Schalz fra Museum Lolland Falster og formidlingschef  Marianne Grymer Bargeman fra ARoS Aarhus Kunstmuseum. De præsenterede hver deres syn på oplysning og oplevelse i deres arbejde med museumsformidling.